Kurikulum
Kurikulum kami menggunakan sistem pendidikan berasaskan atribut pelajar
atau Attribute Based Education (ABE), di mana penekanan diberikan kpd
penghasilan atribut – sifat dan ciri yang diperolehi pelajar dan bukan
penekanan kpd peperiksaan semata-mata.
Prinsip asas pembangunan kurikulum
- žDi peringkat paling rendah, penekanan menumpukan kpd Afektif (emosi/rohani) dan Psikomotor (fizikal), dan kurang kpd Cognitif (Akal/kefahaman)
- Dengan itu penekanan awal adalah kpd Tahfiz (hafazan tanpa faham- Psikomotor), Aqidah (menanam perasaan takut/kasih kpd Allah, takut dosa/neraka-ingin pahala/syurga, munkar-nakir – Afektif), Ibadah khususiah (pelaksanaan tanpa faham – Psikomotor ), Bahasa Komunikasi (lebih bercakap dan kurang nahu – Psikomotor) dan Syakhsiah (Afektif)
- Dari segi bahasa, penekanan kepada pertuturan lebih dari tatabahsa dan penulisan. Di peringkat sek rendah, penulisan hanya utk B.Melayu dan Inggeris sahaja. Utk B.Arab, penulisan ditekankan di peringkat sekolah menengah.
Pembahagian Kurikulum
Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah* berasaskan LAPAN elemen berikut;
Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah* berasaskan LAPAN elemen berikut;
1. Tahfiz
2. Al Quran & Hadith
3. Ibadah Khususiah
4. Aqidah
5. Bahasa dan Komunikasi
6. Syakhsiah/Jatidiri
7. Sains dan Matematik
8. Muamalat dan Sosial
2. Al Quran & Hadith
3. Ibadah Khususiah
4. Aqidah
5. Bahasa dan Komunikasi
6. Syakhsiah/Jatidiri
7. Sains dan Matematik
8. Muamalat dan Sosial
* Mengambil kira unsur Aqal (kognitif), Fizikal (psikomotor) dan Jiwa (afektif)
ELEMEN | KURSUS/SUBJEK/ISU |
Tahfiz | Qiraah, Murajaah, Tasmik |
Al Quran dan Hadith | Bacaan, Tajwid, Tarannum, Hafazan Hadith, Tafsir |
Aqidah | Tasawwur Aqidah, Rukun-rukun Iman, Syahadah, Asmaul Husna, Perbandingan Agama |
Ibadah Khususiah | Tasawwur Ibadah, Taharah, Solat, Puasa, Haji, Zakat, Fiqh Keutamaan, Usul Fiqh |
Bahasa dan Komunikasi | B.Melayu, B.Arab, B.Inggeris, B.Tambahan, Membaca dan Menulis, Karangan, Ucapan, Pembentangan, Kemahiran Teknologi ICT, Dakwah |
Syakhsiyah dan Jatidiri | Tasawur Tasauf/Ihsan, Mahmudah-Mazmumah, Keyakinan Diri, Kemahiran Hidup, World-view, Peranan dan Tanggungjawab, Kekemasan Diri, Adab/etiquete, Pemikiran Terbuka, Sikap positif, Forgive and Forget, Proaktif, Kreatif dan Inovatif |
Sains dan Matematik | Tasawur Sains dan Matematik, Nombor, Mengira, Alam dan Sains, Kaedah Saintifik, Sutainability, Biologi, Fizik, Kejuruteraan-Teknologi, Perubatan |
Muamalat dan Sosial | Seerah, Sejarah, Politik, Alam Sekitar, Kesihatan, Sosiologi, Psikologi, Ekonomi, Perniagaan, Kewangan, Pengurusan dan Pentadbiran, Munakahat dan Kekeluargaan, Perundangan/Jinayaat |
Pembelajaran Bahasa
Penekanan kepada komunikasi lebih dari tatabahasa secara intensif lebih
dari berjadual waktu biasa. Masa yang diperuntukkan dipindahkan kepada
kem intensif bahasa. Pelajar akan mempraktikkan dan bertutur dalam
bahasa tersebut di sepanjang mereka berada di kem.
- ž Pelajar menggunakan B.Arab (dan Inggeris) sehari seminggu. Hari-hari lain, boleh menggunakan B.Melayu atau Arab atau Inggeris
- Peratus pembelajaran dalam B.Arab dan B.Inggeris ditingkatkan di sekolah menengah
- žSatu bahasa tambahan seperti Mandarin diajar diperingkat sekolah menengah
Ko-kurikulum
- žWAJIB: PAKAIAN SERAGAM KADET AMAL (satu jam, setiap dua minggu – hujung minggu)ž
- PILIHAN AKTIVITI SENI PERTAHANAN DIRI (QI GONG) ATAU RENANG
dua jam sekali setiap bulan – hujung minggu
Aktiviti hujung minggu
- KEM INTENSIF TAHFIZ (KIT)
- KEM INTENSIF BAHASA ARAB (KIBA)
- KEM INTENSIF BAHASA INGGERIS (KIBI)
- JASMANI
- KO-KURIKULUM – KADET AMAL (KOKA)
- KO-KURIKULUM – QI GONG/ BERENANG (KOQI/KORE)
No comments:
Post a Comment